انحلال مراکز تربیت معلم در نظام جدید استخدام آموزگاران

موزش و پرورش بالاخره خرداد ماه سال جاری به وعده استخدام 40 هزار معلم تحقق می‌بخشد. داستان استخدام معلمان هر بار با یک اظهارنظر تازه رو‌به‌رو بود. آخرین چالش در این حوزه مربوط به تربیت‌یافتگان مراکز تربیت معلم است. طبق قانون، دانشجویان مراکز تربیت معلم به محض قبولی در این مراکز جزو نیروهای آموزش و پرورش محسوب می‌شوند و علاوه بر اینکه کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند، از ضمانت شغلی نیز برخوردار می‌شوند. به گزارش «جوان»، این در حالی است که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش 40 هزار نفر استخدامی ‌سال جاری می‌توانند فارغ‌التحصیل هر دانشگاهی باشند و الزاماً هم جزو نیروهای حق التدریس و شرکتی نخواهند بود. به عبارتی در سال‌های اخیر آموزش و پرورش تعهدی در مورد استخدام فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم نپذیرفته و کمک‌هزینه‌ای نیز به آنها از سوی این وزارتخانه پرداخت نشده است و حمیدرضا حاجی بابایی از بعد از تصدی وزارت عملاً مراکز تربیت معلم را منحل کرده است. همه می‌توانند استخدام شوند علی عباسپور تهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آموزش و پرورش اجباری ندارد حتماً فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم را استخدام کند. نیروهای جذب شده می‌توانند از میان آنها باشد یا نباشد. وی افزود: در حال حاضر مدت‌ها است که استخدام فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم در آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود. از طرفی هم مجلس با این ایده مخالف نیست که فارغ‌التحصیلان زبده دانشگاه‌ها که حاضر به انجام خدمت در آموزش و پرورش هستند از طریق آزمون استخدام شوند و برای آنها کلاس‌هایی هم در رابطه با مهارت‌های رفتاری با دانش‌آموزان و مهارت‌های کلاس‌داری برگزار شود که این خلاف قانون نیست. مجلس در قانون استخدام 60 هزار معلم حق‌التدریس به وزارت آموزش و پرورش اجازه داد که از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها نیز با برگزاری آزمون استفاده کند برای اینکه فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها نیز فرصت داشته باشند از شرایط استخدام در وزارت آموزش و پرورش بهره‌مند شوند. از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم هم مدت‌ها است که شرایط استخدامشان مانند سایر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در ارگان‌های دولتی و غیردولتی است و وزارت آموزش و پرورش در قبال آنها تعهدی ندارد. با توجه به اینکه وجود مراکز تربیت معلم و جذب دانشجو در آنها هزینه‌هایی را به وزارت آموزش و پرورش تحمیل کرده است و قرار هم نیست که فارغ‌التحصیلان این مراکز وارد کلاس‌ها و مدارس شوند، فلسفه وجودی این مراکز زیر سؤال می‌رود؛ بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد حاضر به گرفتن دانشجو برای این مراکز نیست و فقط مراکز تربیت معلم، معلم‌های استخدامی‌آموزش و پرورش را می‌تواند تعلیم دهد، نه دانشجوی غیربگیرد و بعد آنها را تحویل بازار کار بدهد. از سوی دیگر آموزش و پرورش نیز در شرایطی قرار گرفته که می‌تواند از زبده ترین فارغ‌التحصیلان استفاده کند. صاحب نظران معتقدند با توجه به اینکه چنین فارغ التحصیلانی در دانشگاه‌های بزرگ کشور وجود دارند درست نیست که قانون این فرصت را از آموزش و پرورش بگیرد و اجازه استخدام فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه‌ها را ندهد. عباسپور ادامه داد: در حال حاضر یکی از بحث‌های ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات این است که مراکز تربیت معلم باید مراکزی برای تعلیم و بازآموزی معلم‌ها شوند. در حال حاضر 50 درصد از معلمان کشور زیر لیسانس هستند که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری و طبق قانون استخدام معلمان حق التدریس باید خود را حداقل به لیسانس برسانند. رئیس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس افزود: بهترین مراکزی که می‌توند اینها را ارتقای علمی‌بدهد مراکز تربیت معلم هستند که معلمان می‌توانند در این دوره‌ها تعلیم لازم را ببینند و باز آموزی‌ها و دوره‌های کارآموزی لازم را بگذرانند. عملاً آموزش و پرورش مجتمع عالی پیامبر اعظم که قرار بود این مراکز آموزش عالی در آنها متمرکز شوند را منحل کرده است. اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این باره گفت: چون طبق مصوبه مجلس، آموزش و پرورش باید 60 هزار معلم از میان حق التدریسی‌ها و معلمین نهضت بگیرند، وزارت آموزش و پرورش بررسی کرد که تعدادی از رشته‌های مورد نیاز این وزارتخانه در بین این حق التدریس‌ها و معلمین نهضت نیستند مثل تربیت بدنی بنابراین اعلام کردند که 40 هزار نفر را از بین رشته‌های خاص جذب کنند. وی ادامه داد: این 40 هزار نفر حق دولت است چون بر اساس خروجی‌هایی که دارند می‌توانند مجوز دارند که این تعداد را جذب کنند اما اینکه اینها فارغ التحصیلان تربیت معلم نیستند قانون قید این چنینی ندارد. قید ما این است که آموزش و پرورش از طریق مراکز تربیت معلم به تربیت دبیری مورد نیاز خودش بپردازد. این افراد پس از جذب آموزش‌های مقدماتی در تابستان می‌بینند و بعد سر کلاس می‌روند در ثانی اینها رشته‌های بیشتر عمومی‌هستند تا اختصاصی. رشته‌های اختصاصی نیاز بیشتری به فن معلمی‌دارد و مهارت‌های تدریس دارند که باید آموزش ببینند اما تربیت بدنی به مهارت‌های آموزشی است که فرد در دانشگاه آموزش دیده و آموزش‌های لازم را دارد برای ورود به کلاس آموزش و پرورش سال گذشته اشتباهی که کرد این بود متقاضیان را مستقیماً پذیرش و وارد کلاس کردند بدون اینکه آموزش بدهند، ما مخالف این شیوه هستیم که معلم را از میان فارغ التحصیلان دانشگاههای متفرقه استخدام کنیم و بدون اینکه این افراد فن و مهارت معلمی‌را فراگرفته باشد بفرستیم سر کلاس، این هم باعث می‌شود خود فرد انگیزه‌اش ضعیف شود و هم کلاس و دانش آموزان آسیب می‌بینند اما اگر فرصت جذب اینها را فراهم کنیم که آموزش مقدماتی و ضمن خدمت به اینها بدهیم مغایرتی با اهداف آموزش و پروش نخواهد نداشت بلکه می‌توان افراد بااستعدادی را به این شیوه جذب کنیم. اگر مصوبه مجلس بار مالی به دولت تحمیل کند مغایر اصل 75 می‌شود اما دولت بر اساس قانون برنامه حق دارد که یک سوم نیروهای خروجی خود را استخدام کند؛ مثلاً دولت 120 هزار نفر کارمند خروجی داشته می‌تواند برای آموزش و پرورش مجوز استخدام 40 هزار نفر را صادر کند. آموزش و پرورش می‌تواند در مراحل مختلف فرآیند جذب برای حق التدریس‌ها و شرکتی‌ها و فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم امتیازاتی در نظر بگیرد. به عبارتی پروسه استخدام و جذب نیرو در آموزش و پرورش هیچگونه مغایرتی با قانون ندارد.

/ 4 نظر / 73 بازدید
آرمان

لطف دارن همه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! دستشون دردنکنه

نادر

آخرين خبرها در مورد وضعيت دانشجويان ورودي88 مراكز تربيت معلم www.naderbehbahani.blogfa.com

باسلام:اگه میشه وضعیت استخدامی دانشجویان فعلی مراکز تربیت معلم رامشخص کنید.

به نظر من واقعا درست نیست من الان دانشجوی شهید بهشتی ام رشته مشاوره با رتبه 306آرزوی دیرینه ی من تربیت معلم بود که جمع شد واقعا چرا این کارها را میکنند یا کلا لغو کنند یا...واقعا بی عدالتی است من هیچ وقت بانیان را نمی بخشم