روش تدریس نوآفرینی ( بدیعه پردازی )

روش تدریس نوآفرینی ( بدیعه پردازی )

 

بنا به نظر گوردون نوآفرینی با بدیعه پردازی بر چهار ایده استوار است که دیدگاه های سنتی درباره خلاقیت را به رویارویی می طلبد . دیدگاه های پیشین درباره خلاقیت این بود که خلاقیت امری ذاتی است و نمی توان آن را آموزش داد . گوردون دیدگاه های پیشین را رد می کند و اظهار می دارد که خلاقیت را در فعالیت های روزانه می توان دید و می توان فعالیت های روزانه را خلاقانه کرد . اعتقادات جدید درباره خلاقیت و نوآفرینی حائز اهمیت است دیدگاه های حاضر این امیدواری را به وجودآورده اند که می توان خلاقیت را یاد گرفت و یاد داد .

 

مفاهیم اساسی روش تدریس نوافرینی ( بدیعه پردازی )

 

این الگو مفاهیمی ، چون استعاره قیاس مستقیم ، قیاس شخصی و تعارض فشرده از این جمله اند . برای مثال از دانش آموزان خواسته می شود کتاب درسی خود را با یک رودخانه یا یک لنگه کفش کهنه مقایسه کنند .

 

قیاس مستقیم هم در امر نو آفرینی فکری نقش ارزنده ای دارد . در قیاس مستقیم ، دو موجود یا دو مفهوم مقایسه می شوند . تعارض فشرده مفهومی است که دو صورت یک عمل یا شیئی را توصیف می کند . تعارض فشرده بینشی در فرد ایجاد می کند که ژرفای زیادی دارد . دانش آموزان از طریق تعارض فشرده دو گونه داوری درباره یک فعالیت انجام می دهند . مثلاً ، دانش آموزان درباره درس ریاضی چنین قضاوت می کنند ، آن درس « طاقت فرسا و لذت بخش » است . یا می گویند تکنولوژی محصولی از تفکر عملی انسان است که « سودبخش » و « دردسر آفرین » است .

 

  مراحل اجرای روش تدریس نوآفرینی ( بدیعه پردازی )

 

* مرحله اول : شرایط موجود

 

  در این مرحله ، معلم از دانش آموز می خواهد که به توصیف و تشریح شرایط حاضر یا موجود بپردازند . در مرحله نخست ، دانش آموزان آنچه از شرایط می فهمند توصیف می کنند .

 

* مرحله دوم : قیاس مستقیم

در این مرحله معلم از دانش آموزان می خواهد که قیاس های مستقیمی را پیشنهاد کنند . معلم دانش آموزان را وادار می کند تا یکی از قیاس های پیشنهادی را انتخاب کنند .

 

* مرحله سوم : قیاس شخصی

 

  معلم توضیحاتی درباره نحوه انجام دادن قیاس شخصی توضیحاتی را به دانش آموزان ارائه می دهد و در مرحله سوم دانش آموزان پس از دریافت اطلاعات از معلم ، ترغیب می گردند از قیاس مستقیم مرحله دوم قیاس شخصی بسازد .

 

* مرحله چهارم : تعارض فشرده

 

در این مرحله معلم از دانش آموزان می خواهد بر اساس توصیف های استعاری مرحله دوم و سوم چند تعارض فشرده را ارائه کنند. سپس از میان پند تعارض فشرده ای که ارائه شده است ، یکی را انتخاب کنند .

 

* مرحله پنجم : قیاس مستقیم

معلم از دانش اموزان می خواهد قیاس مستقیم دیگری را بر اساس تعارض های ارائه شده در مرحله چهارم انتخاب کنند .

 

* مرحله ششم : بررسی دوباره تکلیف نخست

 

معلم دانش آموزان را وادار می کند تا به تکلیف نخست برگردند و آخرین قیاس خود را ارائه دهند .

/ 3 نظر / 95 بازدید
نسیم

سلام روز بخیر جناب استاد من دانشجوی آموزش ابتدایی هستم روز 5 شنبه 6/3/89 باید روش بدیعه پردازی را برای همکلاسی هایم با یه مثال در همین رنج سنی 22-35 آموزش بدهم ممکن هست من را در انتخاب موضوع و مراحل اجرا و کلاس داری کمک کنید با احترام بسیار

خوب بود مرسی

...

سلام. اگر منبع مطلب را هم می نوشتید بهتر بود. با تشکر