سوالات معلم از فرا گیران :

        1-در بدن انسان چند شش وجود دارد ؟

       2-شش ها در کدام قسمت بدن قرار دارند ؟

       3-هوا چگونه وارد شش ها می شود ؟

      4-نای چیست ؟

      5-وظیفه مو


بسمه تعالی

مرکز تربیت معلم شهیدرجایی سمنان

موضوع: دستگاه تنفس

( طرح درس و گزارش کار علوم تجربی- پایه چهارم ابتدایی - صفحات:97تا94 )

 

دانشجویان:

 صادق عرب عامری – حامد شکاری –  سید علی شنایی

استاد مربوطه:

سرکار خانم میرسید

 

 

 

 

1389

مطالب جانبی :

   1- نام بردن اندامهای تنفسی .

   2-توضیح در مورد نای ، جایگاه آن در بدن و وظیفه آن .

   3-توضیح در مورد اینکه هوا چگونه وارد خون می شود و چگونه از بدن خارج می شود .

   4-توضیح در مورد موها و ماده ی چسبنده دستگاه تنفسی و فایده آنها .

   5- توضیح در مورد اینکه چرا گرد وغبار از راه دهان بیشتر وارد ششها می شود .

 

سوالات احتمالی دانش آموزان از معلم :

    1-چرا ما نفس می کشیم ؟

     2-آیا موقع غذا خوردن هم انسان نفس می کشد ؟

     3-آیا هوا وارد معده هم می شود ؟

     4-آیا زیر آب هوا وجود دارد ؟

    5-چرا انسان زیر آب نمی تواند نفس بکشد ؟

    6-چرا بعضی افراد بیش تر می توانند در زیر آب بمانند ؟

 

سوالات معلم از فرا گیران :

        1-در بدن انسان چند شش وجود دارد ؟

       2-شش ها در کدام قسمت بدن قرار دارند ؟

       3-هوا چگونه وارد شش ها می شود ؟

      4-نای چیست ؟

      5-وظیفه مو ها و ماده چسبناک در لوله های تنفسی چیست ؟

      6-نقش کیسه های هوایی چیست ؟

      7- اکسیژن از چه راهی وارد سلول ها می شود ؟

 

وسایل کمک آموزشی :

کتاب درسی – گچ و تخته سیاه – یک ماکت از بدن – یک ماکت از شش ها – بطری سرم خالی – یک عدد بادکنک بزرگ – یک عدد بادکنک کوچک – دو عدد نوار یا کش پلاستیکی – یک لوله ی پلاستیکی باریک

خمیر مجسمه سازی – قیچی . 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش کار و روش تدریس درس یازدهم ( صفحات 97 الی 94 )

ابتدا دانش آموزان را حضور غیاب کرده سپس از تعدادی دانش آموز درس قبل را سوال کرده بعد از آن دانش آموزان   را به چند گروه تقسیم کرده از هر گروه می خواهیم که بگوید که یک انسان چند شش دارد ؟ هوا از چه طریق  وارد ششها می شود و اینکه ششها در کدام قسمت بدن قرار دارند ؟  بعد از مشورت افراد گروه با یکدیگر از سر گروه ها می خواهیم که جوابهای خود را بر روی تخته سیاه کلاس بنوسیند .  سپس معلم جواب ها را با کمک همه ی بچه ها بررسی می کند  و با  نشان  دادن  شش ها بر روی ماکت بدن انسان جوابها را توضیح می دهد . سپس معلم از گروه ها می خواهد که بگویند  نای چیست  و در کجا قرار دارد ؟ بعد مشورت دوباره سر گروه ها جواب ها را میدهند و معلم انها بررسی می کند و با نشان دادن نای بر روی ماکت بدن انسان جواب ها را توضیح می دهد .سپس معلم با نشان دادن ماکت شش ها و نشان دادن کیسه های هوایی در مورد اینکه اکسیژن چگونه از دیواره ی کیسه های هوایی  وارد خون  می شود و دی اکسید  کربن چگونه  از کیسه های هوایی  خارج می شود  توضیح می دهد . سپس بر روی تخته سیاه شکل  دستگاه  تنفسی  را کشیده و در مورد اینکه هوا باید برای رسیدن به شش ها از چه راه های پر پیچ  و خمی  عبور کند توضیح داده می شود . بعد از آن با کشیدن موهایی بر روی راه های مسیر هوا واینکه در مسیر لوله های هوا ماده چسبنده ای وجود دارد ، نقش موها و ماده ی چسبنده را توضیح داده که چگونه گرد و غبار و مواد زاید هوا رامی گیرند. بعد از آن نقش خون را در مورد انتقال اکسیژن به سلول ها و گرفتن کربن دی اکسید از سلول ها را توضیح داده . سپس با وسایل  تهیه شده از قبل به سراغ فعالیت صفحه 96 کتاب رفته .

 

فعالیت :

مدل دستگاه تنفس بسازید . 

وسایل مورد نیاز : بطری سرم خالی – دو عدد بادکنک بزرگ وکوچک – دو عدد نوار یا کش پلاستیکی – لوله ی پلاستیکی باریک – خمیر مجسمه سازی و قیچی .

*طبق مراحل کتاب دستگاه را هر گروه برای خود می سازد ومعلم نیز به  آنها در این کار کمک و راهنمایی  کرده .

تذکر : استفاده از قیچی برای دانش آموزان ممکن است خطر آفرین باشد لذا معلم باید برای دانش آموزان نکات ایمنی برای استفاده از قیچی را توضیح بدهد .

*بعد از ساخت مدل دستگاه تنفس از هر گروه خواسته می شود که در مورد جواب سوالات فعالیت با یکدیگر مشورت کرده سپس سر گروهها جوابها را بر روی تخته سیاه نوشته و معلم سوالات را بررسی کرده و جواب درست را میگوید . 

سپس به انجام فکر کنید صفحه 97 پرداخته .

 

 فکر کنید :

 ازهر گروه خواسته می شود که به سوالات جواب بدهند و هر سر گروه جوابها را بر تخته نوشته و معلم آنها را  بررسی کرده و جوابها ی درست را به آنها می گوید .

سپس معلم از گروه ها می خواهد که اندازه گیری کنید صفحه 97 را برای تکلیف جلسه بعد انجام بدهند و همچنین فکر کنید صفحه 97 را به عنوان تکلیف جلسه بعد به هر دانش آموز داده می شود .

در انتها از چند دانش آموز خواسته میشود که در مورد درس داده شده توضیح بدهند معلوم شود درس را یاد گرفته اند یا نه ؟ سپس به دانش آموزان برای تکلیف جلسه  بعد  گفته می شود  که هر دانش آموز چند سوال از درس امروز در بیاورد و جلسه بعد از همان سوالات خودش از او درس پرسیده می شود.  

دوستان گرامی سلام.

مجموعه طرح درسهای علوم ارئه شده در این وبلاگ متعلق به دانشجویان مقطع کاردانی مرکز تربیت معلم سمنان میباشد؛ لذا از تمامی استفاده کنندگان از این مطالب در خواست میگردد حقوق معنوی این دانشجویان را محترم بشمارند. بدیهی است استفاده از مطالب فقط و فقط با ذکر منبع ( وبلاگ و نویسنده مطالب) آزاد می باشد.

Moalemane.persianblog.ir