سلام خدمت دوستان

حتما تمام دوستان مطلع هستند که بعد از گذشت سه ماه از تدریس قرآن باید گزارش عملکرد تدریس فصلی قرآن به آ پ منطقه ارسال کنید. من در اینجا یک نمونه از گزاش عملکرد خودم رو در اختیارتون قرار میدم تا بیشتر با نحوه گزارش نویسی و با برنامه های اجرایی قرآن آشنابشید.لازم به ذکرست که بگم من چون در کلاس دوپایه تدریس میکنم نتونستم از طرح های بیشتری استفاده کنم اما حتما شما توانایی و ذوقتون بیشتر از بنده هست پس تا انگیزه و همت هست تلاشتون رو مضاعف کنید که هرچه برای آشنایی بچه ها راجع به قرآن انجام بدید بازهم کم انجام دادیم. مورد دوم اینکه مثل همیشه تقاضا دارم قانون کپی رایت رو رعایت کنید تا انگیزه برای انتشار مطالب باقی بمونه. ببخشید پرحرفی کردم. باقی باقیتون.یاعلی

 


بسمه تعالی

اهداف کلی آموزش قرآن کریم در پایه ششم و چهارم

1-     به گوش کردن و خواندن قرآن کریم علاقه نشان می دهد.

2-      برخی از عبارات ساده قرآن را معنا می‌کند

3-      آیات و عبارات قرآنی کتاب درسی را روان و با آرامش می‌خواند؛

4-      مفهوم پیام‌های قرآنی کتاب را به زبان ساده بیان می‌کند

5-      مفهوم آیات و پیام های قرآنی را به شکل نقاشی بیان می کند.

6-      به حفظ برخی از آیات، سوره‌ها و پیام‌های قرآنی کتاب درسی علاقه نشان می‌دهد.

7-      آیات قرآن کریم را از روی مصحف شریف با خط آموزشی به صورت شمرده می‌خواند؛

8-      به خواندن روزانه قرآن کریم علاقه نشان می‌دهد

 

ضرورت آموزش قرآن کریم

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: اذا التبستْ علَیکمُ الفِتَنُ کِقِطَعِ المُظْلِم فعَلیکُم بالقرآن
آن زمان که فتنه ها چون پاره های شب تاریک به شما رو می آورند به قرآن پناه برید.

در دنیای مدرنیته ی امروز و ظهور فرقه های نوظهور و تبلیغ ابر رسانه ها بر هوی و هوس و ظلم و بیداد فرعونهای زمان ، بیش از پیش لزوم  توجه و تمسک به حبل الله احساس می گردد. ظلمتی که انسان امروز به آن گرفتار آمده با هیچ چراغی و نوری، به جز پرتو امیدبخش و حیات بخش قرآن روشن نخواهد شد. بدیهی است برای تمسک به قرآن و انس گرفتن بدان باید از همان دوران کودکی و آموزش مدرسه ای اقدام نمود و تفاوت چاه را از راه برای دانش آموزان بیان نمود و راه تشخیص ثواب و از ناثواب را به او آموخت.

اقدامات انجام شده در تدریس قرآن پایه چهارم و ششم

جلسه اول:

مطابق با روشهای علمی و پیشنهادی کتاب قرآن، ابتدا هر دانش آموز به صورت فردی و روش صامت خوانی به مطالعه آیات قرآن می پردازد. سپس تمام یک به یک دانش آموزان باصدای بلند و با آرامش و پرهیز از شتاب شروع به قرائت می کنند. خواندن با صدای زیبا نمره و تشویق ویژه به همراه دارد اما در این کار اجباری از سوی معلم صورت نمی گیرد. در هنگام رفع اشکال، ابتدا خود دانش آموز سعی در برطرف کردن اشکال خویش می کند؛ چنانکه موفق به تصحیح نگردد دانش آموزان دیگر به او کمک خواهند کرد.

جلسه دوم:

ابتدا از درس گذشته سوالاتی به عمل می آید تا نحوه قرائت و حفظ لغات سنجش شود. بعد از آن دانش آموزان فعالیت « کار در کلاس» را انجام می دهند.

جلسه سوم و چهارم:

در جلسه سوم بعد از قرائت عبارات قرآنی و تدبر و بحث در مورد معنی آیات، اقدام به مطالعه پیام های قرآنی می کنند.

در جلسه بعد قرآن کامل قرائت می گردد. سهم هر دانش آموز یک صفحه می باشد. اگر توفیق حاصل شود قرار است تا پایان سال جزء اول قرآن را به پایان برسانیم. در پایان جلسات انس با قرآن مورد تاکید قرار می گیرد.

اهم فعالیت های یاددهی-یادگیری :

تدریس از روی لوح فشرده، نمایش فیلم های مرتبط با درس، حفظ سوره های کوچک قرآن و تهیه نمودارهای قرآنی (حافظان قرآن)، تهیه نشریه دیواری مرتبط با قرآن، ترسیم نقاشی با محوریت آیات پیام های قرآنی، بیان قصص قرآنی ، نوشتن احادیث توسط دانش آموزان، تصویر خوانی ، اشاره با فلش در هنگام خواندن و بخش بخش خوانی (کلاس چهارم)، قرائت روزانه قرآن و برپایی نماز جماعت ( شروع و خاتمه با قرآن).

موارد تدریس شده در پایه چهارم:

آموزش تنوین، توجه و نحوه خواندن اتصالات، وقف بر تنوین، وقف بر صداهایی مانند ـه ، حروف مقطعه، مد، شیون کتابت قرآن، معنی آیات و پیام های قرآنی.

موارد تدریس شده در پایه ششم:

حروف ناخوانا، جایگاه نماز در قرآن، گفتگو در مورد پیام های قرآنی دروس، معنی آیات و لغات قرآنی.

تعداد دانش آموزان: 6نفر (سه نفر پایه چهارم و سه نفرپایه ششم)

گستره اجرای طرح : کلاسی

زمان بندی اجرای طرح : سه ماهه اول سال (تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد)

نویسنده : محمدرضا صفا / کارشناسی آموزش ابتدایی